what people think about me vs the real me

orang kata aku kelakar tapi sebenarnye aku suke menangis,orang kata aku banyak cakap tapi sebenarnye aku pemalu,orang kata aku penyayang tapi sebenarnye aku nak orang sayang aku,orang kata aku manje tapi sebenarnye aku senang idup sendiri,orang kata aku ramai kawan tapi sebenarnye aku slalu sedih sorang2,orang kata aku senang bekerjasama tapi sebenarnya aku berkire,orang kata aku simple tapi dalam diri aku kusut,orang kata aku cepat marah tapi sebenarnye aku ambil berat,orang kata aku idup senang tapi sebenarnye idup aku susah...EMO!!!EMO!!!







Monday, November 8, 2010

...mama...


adik nk mama...?!!

Mak, haritukan mak, knp org wt mak camtu?kambus2 mak dgn tanah. Lama2 adik xnmpk baju putih yang mak pakai sampai kepala. Mak xpnahpun pakai cm2!hari tu je.abah dukung adik sbb adik jerit kuat2 sbb adik nk ikut mak. Selalu 2, mak bwk adik g mana2. lps 2, adik tgk abahpun kuar air kt mata dia. Abah nangis ye mak?hehe xmalu! Dah byk ari adik tggu mak kt umah, mak xjugak blk2.penatla adik mak, adik tau mak marah adik sbb xdgr ckp mak jgn main kt luar tp adik degil, sbb 2 mak g jauh. Ala mak, adik mntk ampun. Adik janji xwt lg. lps ni, adik ikut je ckp mak,k? adik janji,janji xwt lg.kalau x sape nk jage adik nnt mak?kalau abg mrh adik, xde org nk mrh abg dah.sape nk peluk adik bila adik takut gelap dgn bunyi kuat2 kt langit?kesianla adik mak..mak xsyg adik dah ke?adik rindu sgt kt mak.adik syg sgt sgt sgt saaaangat kt mak…blkla mak. Tp abah ckp mak tido lama.apa ntah abah ckp.adikpun xphm.mcm mak slalu ckp, adikkn bdk kecik.kadang2kn mak, adik dgr mcm mak panggil “adik…adik..”.mak srh Adik jage diri leklok, jd org besar. Tp ble adik pusing blkg, mak xdepun!mak main sorok2 ek?hihi mak xde, adik sunyila mak.blkla mak, blkla…mak syg adik lg kn?i love you 2…3…4..5…(sampai tertido)…

Aku rindu mama.stiap kali aku bce petikan keratan akhbar ni,stiap kali 2 aku bergenang,kdg2 sampai leh wt aku nangis gle babis.aku mmg rindu,rindu sgt2 kt mama.time aku taip entri nipun,aku tgh nangis.ble kenang2 blk time aku ble de mama, rse cm singkat sgt masa 2.aku skolah asrama.mama g time aku tgktn 2 sbb sakit kanser usus.aku xtau lgsg!seyes xtau smpai satu subuh 2 aku nmpk ayah dtg solat subuh kt skolah.aku pelik gk xpsl2 ayah leh dtg solat subuh kt skolah sbb leh dikatakan kalo dia nk dtg melawat aku ari cuti sabtu ahadpun susah!tp rope2nye ayah nk dtg jmpe ustaz mntk izin nk ambek aku g hospital tengku ampuan afzan kuantan (HTAA) jmpe mama sbb mama bru pas operate perut dia!bygkn pg 2 aku bru tau yang mama sakit,dah msk thp kritikal dan dah dioperate.nasib baek bjaya kalo x…?time 2 dlm kete aku xtau pe prasaan aku.aku nk mrh,aku nk nangis, aku xtau nk wtpe tp seigt aku, aku de tnye kt ayah..”knp xbgtau awal2?!” ayah wt xtau je!ble dah smpai hospital tgkt 11 aku cri katil mama.seyes kalut smpaikn aku xnmpk yang katil mama dpn mata aku dah.katil mama tepi tingkap so leh nmpkla pemandangan bndr kuantan dr tgkt 11.aku tgk mama kurus gle!smbil jln ke katil 2 ntah cmne aku nangis,ketar2 nk g kt mama.mama nmpk aku dia senyum tp jap je.xlme 2 dia nangis gk.dia agkt tgn dia nk pgg aku tp xdaya.aku sedih sgt time 2.aku pgg tgn dia,aku cium pipi dia tp rse cm aku cium tulang je.mmg kurus sgt!cengkung!aku cium dahi dia byk kali smpai basah muke dia kne air mata aku.aku xmmpu lgsg nk ckp pe2 time 2.mmg xmmpu!speechless!lama gk aku dgn mama nangis time 2 smpai mkck sblh y jage laki dia kt katil sblhpun nangis gk tgk ktorg.aku xpeduli lgsg nk malu ke nk pe time 2.y aku tau aku mmg sedih sgt2 tgk keadaan mama mse 2.dia byk kali ulang “nk jmpe boy…nk jmpe boy…” tp bru skrg ayah bwk g jmpe.spjg aku kt wad 2 dr mula msk smpai nk blk aku xstop nangis.kt c2 gk aku bru tau yang mama dah operate kali ke 2.ropenye mama dah lme kne thn wad start dr hospital mentakab lg smpaila hospital kuantan.mkneny time 2 ble kire2 blk mama dah bbln2 kuar msk wad!dan aku xtau lgsg psl ni!time 2 aku mmg nk mrh gle2 kt ayah.lgsg nk bgtau dan xnk bgtau.aku xtau knp tp seyes aku mmg xpuas ati dia wt aku cmni.time otw blk ke temerloh blk aku abis2 kuar rse ketidakpuasan ati aku knp ayah xbgtau mama sakit tp cm besela ayah wt xtau,xjwb,xendah lgsg!lps pd 2,aku mbek mse dlm 2-3 ari gk nk stabilkn blk emosi aku dan trime kenyataan yang mama aku tgh sakit…

Bkn bmksd xksh dan xmbek tau tp sume bnde psl sakit mama aku setakat tau ble diberitahu shj.aku xtau knp aku perlu dipinggirkn dlm hal ni tp aku mmg xstuju dan rse kecewa gkla ble xde y nk bgtau..terutama skali ayah.aku rse tersisih.ayah org y paling tau psl ni tp dia leh wt xtau dan xnk bgtau kt aku psl mama sakit.myb alasannye xnk aku ilang focus blajo,xnk aku sedih xleh tumpu study.betul ke tidak tindakan 2 aku xtau…yang aku tau aku ok je handle study aku ble dah dpt tau mama sakit dan aku ok je truskn blajo aku ble tau mama dah operate.bkn bmkne xde prasaan tp aku rse aku still mampu control antara nk blajo dgn tau mama sakit.sbb 2 aku bengang, kecewa, mrh teramat sgt ble aku rse terpinggir dan disisihkn dalam hal ni!akupun sayang mama gk, sayang sangat2!

De satu masa 2,mama dah leh kuar dr hospital utk stay kt umah.stiap kali weekend aku blk nk jage mama.pe yang mama mmpu wt time 2 hanya baring atas tilam.dia lgsg xdaya. Perut dia kne tebuk utk buang najis.sistem perut dia dah rosak. Slalunye leh tgk usus dia tkuar ble dia nk buang najis.sedih sgt!aku sndiri tgkpun dah gerun,rse cm sakit gle tp mama still leh diam dan senyum walaupun dia sndiri leh tgk keadaan dia cm2.stiap pg ble dia dah tjge dia akan pggil aku atau abg.kdg2 smpai dia nangis pggil ktorg sbb ktorg xdgr dia pggil.ktorg tdo blk sblh.kalo dah tdo 2 mmg xsdr pe r!stiap ari akan de jiran2 umah dtg tgk mama, bersihkn umah dan bgkus mkn utk mama.smpai skrg aku rse thutang budi dan sgt2 btime kasih kt mkck nor nuri,mkck nor nasi lemak dan mkck jah.msg2 sgt mjge mama time mama sakit.stiap pg mkck nor nasi lemak akan dtg umah bg nasi kdg2 bihun utk mama.kalo dia dtg kami adik bradik xsdr dia akan sgkut nasi 2 kt cermin blk mama smbil selak langsir nk tgk mama.mkck nor nuri plak akan dtg umah ble dia free utk sapu umah bg bersih.mkck nor nuri byk bising kt aku dgn abang jge mama cmni, cm2.myb dulu aku rse rimas tp ble kenang blk skrg aku sgt btime kasih kt dia sbb dulu dia sggup nk bising kt aku utk jage mama.mkck jah plak org y paling byk aku thutang budi. Dlm ramai kwn dan jiran skeliling umah,dia org y paling rapat dgn mama, paling byk bsama dgn mama, paling cpt y akn dtg tolong mama.de satu mase 2,moment yang aku paling igt pe y dia pnah wt kt mama.dia leh agkt mama dr blk mama baring smpai ke blk air sorg2!aku dgn abg tgh tdo lg mse 2, dia msk umah dr pintu blkg nk tgk mama.aku sdr dia msk tp mls nk bgn.akupun sdr mama pggil tp aku xbgn.dr pintu blkg smpai blk mama mkck jah bising srh ktorg bgn tdo smbil bjln ke blk mama.ble dia msk blk mama dorg borak2 lg so aku mls lg nk bgn.xlme 2 aku bgn nk g ke blk mama,aku tkejut y mkck jah kuar dr blk mama smbil agkt mama dgn 2 tgn dia bwk ke blk air.aku tharu smpai hanya mmpu tgk dan diam.saat 2 aku xkn lupe jasa mkck jah tlg agkt mama walaupun kalo diikutkn bdn mama lg bsr dr dia.mkck jah gk org y byk nangis ble mama xde.yang byk mbek tau psl kami adik bradik pas mama xde.yang byk bkorban utk mama time mama sakit.dia gk kwn mama y byk tau psl suka duka msg2.time kasih mkck jah!mkck nor nuri!mkck nor nasi lemak!

 


mama pergi xkembali...al-fatihah
Saat2 mama nk g…mama nazak.time 2 aku kt hostel.ari ahad.16 september 2000.kul2 lbh, bru lps mkn tghari kt dwn mkn.tibe2 de junior pggil aku de org cri.aku kuar dwn mkn tgk2 along anak maklong dtg hostel cri aku.aku time 2 leh senyum campur pelik knp along yang dtg lwt aku.dia jrg dtg tgk aku so aku epila.aku dtg kt dia… “umah warden ktne?” dia tnye. ‘tu…!!” aku jwb smbil jari tnjuk umah warden.dia srh aku msk kete pas2 trus g bwk aku kuar.aku tnye nk g mne tp dia diam je.dahla xmntk kt warden pas2 kt pondok guardpun xstop bgtau.cuak gk r time 2!tbe2 dia tnye.. “de ayah dtg bgtau pe2 ke?” “ayah de je dtg ritu tp xde bgtau pe2pun.nape?” “mama dah tenat.dia dah lme nk jmpe boy” aku diam,along diam smpai kt umah. Ble dah smpai umah aku sgt2 tkejut tgk sliding door umah tbuke luas pas2 rmai org duduk keliling umah.xsmpt lg aku nk jejak kaki msk umah,aku dah leh nmpk mama tbaring atas tilam tgh2 umah.semua org duduk keliling dia smbil bce yasin.aku trus lari msk umah.aku stop bdiri kt pintu.aku leh nmpk mama nangis.air mata dia jatuh ble tgk aku blk.aku xnangis.aku xleh nangis.aku xmmpu nk nangis.pdhal aku rse aku mmg nk nangis dan patut nangis time 2.aku xtau knp.slow2 aku gerak g dan duduk kt tepi mama.aku pgg tgn mama.aku pgg muka mama.bru leh aku nangis time 2.bru aku rse sgt sedih time 2.bru aku rse nk meraung time 2.aku peluk mama.aku tnye byk kali… “mama ni knp?mama ni knp?” smbil nangis.aku peluk dia xlps smpai maklong dtg tarik aku dr blkg xnk bg aku peluk mama kuat2.aku lps pelukan 2 aku pgg muka mama.mama nangis lg.aku cium dia byk kali.aku mntk ampun.mntk maaf.smbil 2 aku cri ayah nk mrh knp xbgtau aku!knp xdtg mbek aku tgk mama!smbil aku cium mama,maklong bisik kt aku suruh ngucap kt mama.aku sebut 1-1 tp ketar2.mama ikut slow2 tp sekat2.aku nangis sedih sgt time 2.lme aku baring peluk mama.pas pd 2,emosi aku dah stabil,mamapun dah xnangis.aku bgn dan duduk sblh dia.aku pgg tgn dia smbil usap2 tgn dia.abg de sblh aku.maklong de dpn aku.along duduk kt kaki mama.dlm 4.45 aku bgn nk msk blk smbhyg nk solat asar.aku sttle dlm 5.15 aku kuar blk g duduk sblh mama.aku tunduk smbil nk ngucap kt dia.xlme pas2 dlm 5.30 along jerit kt maklong… “mak,kaki mama sejuk” sambil nangis. Aku pndg mama dah tcungap2 tarik nafas.maklong lari pgg kaki mama usap smpai dada.dada mama turun naik tarik nafas time 2.maklong nangis smbil usap tgn mama.maklong ckp tgn mamapun dah sejuk.aku blur xtau pe y blaku.aku tkut.aku xnangis time 2.abg dah meraung jerit2 nangis tp aku leh diam je duduk tepi dia smbil pgg tgn mama.tbe2 mama dah xgrk,mata dah ttutup,dada dah xturun naik.semua kt umah 2 nangis.aku xnangis.aku dgr msg2 ckp..innalillah..time 2 bru aku tsentap dan tbe2 aku leh pitam.xlme dlm 5min aku sdr sbb de kwn ayah renjis air kt muka.aku bgn tgk maklong tgh agkt nk lipat tgn mama.time 2 brula aku mmpu nk meraung nangis sungguh smpai maklong tpakse tarik aku g dapur sbb aku nangis peluk mama,gerak2kn mama.maklong tarik aku,peluk aku smbil marah2 “boy jgn nangis!boy xbaek nangis!xnk nangis!xnk nangis!” aku tolak maklong nk g kt mama tp maklong pgg aku.aku jerit “boy xjge mama!boy nk mama!nk mama!boy xjge mama maklong!mama…mama….!” “boy skolah…boy blaja asrama.2 y boy xleh jage mama…xpe2,boy sabar.sabar.mama dah xde,boy jgn nangis dah.mama sayang boy.boy syang mama,kn?dah xmo nangis.dah…dah stop nangis” aku igt lg pe y maklong ckp.dia srh aku stop nangis tp time 2 dia y nangis gk.slow2 aku stop nangis,duduk diam2 smbil maklong peluk aku.ble aku dah leh control,aku bgn g blk kt mama.aku xnangis dah.aku pgg lipatan tgn mama,aku pgg muka mama,aku cium dahi mama.abg kt sblh nangis.aku xnangis.aku nk nangis, aku rse xpuas tp xleh.aku duduk tepi mama.aku pndg abg,aku pndg maklong,aku pndng along..ayah xdepun time 2.pas pd 2 aku dpt tau ayah g kebun time 2.dia leh g mbek petai dgn jering.logik ke?ble fkr2 blk lawakpun de tp lbh kpd lwk sedih.wateva!dlm kul6 along bwk aku blk hostel blk utk packing brg.smpai kt hostel aku trus lari msk dorm mbek baju.along g ketuk umah warden.cikgu ashraf kuar.dia ckp2 dgn cikgu ashraf pas2 dtg kt aku tlg agkt beg baju aku.aku naek kete trus blk…al-fatihah utk mama




No comments:

Post a Comment